Radioterapia

aprilie 12, 2019

Nu stiu de ce mi-a fost foarte greu sa scriu postarea aceasta despre radioterapie desi a fost partea cea mai usoara a tratamenului. Poate pentru ca am vrut sa o documentez cat mai bine astfel incat sa fie o etapa usoara pentru oricine trece prin asa ceva, sau poate pentru ca am incercat usor sa ma indepartez cu totul de acea perioada.



Am facut radioterapia in toamna lui 2017 la Kaiser Franz Josef Spital in Viena. Ca si in cazul operatiei, alegerea spitalului a fost relativ simpla. Facusem imediat dupa chimioterapie o programare si la Amethyst cu gandul ca voi face acolo radioterapia insa evenimentele care au urmat m-au facut sa ma razgandesc si sa iau in calcul radioterapia in Viena.

In primul rand am fost dezamagita de abordarea clinicii care, desi in Romania se presupune ca radioterapia este gratuita, au hotarat sa profite de faptul ca sunt foarte multi pacienti cu cancer in Romania si astfel ca simpla discutie initiala cu medicul in care practic ii faceai cunoscut cazul tau, au taxat-o cu 1000 de lei.
Al doilea semn de intrebare a fost cand am auzit ca li s-a stricat la un moment dat aparatul (chiar in perioada cand eu oscilam cu alegerea locului pentru radioterapie) si asta le-a dat peste cap toate programarile neavand altul de rezerva si oamenii au fost reprogramati .
Se stie ca radioterapia se face zilnic si orice intrerupere a ciclului de tratament poate avea impact asupra efectului radioterapiei.

Asadar, pe modelul...daca mor, nu mai am ce face cu banii, am decis sa fac radioterapia in Viena oricat ar costa ea, macar sa am inima impacata ca am facut tot ce tine de mine pentru tratament, cand esti intr-o situatie limita nu prea iti mai vine sa faci economie, mai ales cand ai indoieli asupra calitatii serviciului medical.

Spitalul din Viena mi-a fost recomandat de medicul chirurg. Am avut o discutie initiala cu Prim. Univ.-Doz. Dr. Annemarie U. Schratter-Sehn si s-a facut o planificare zilnica de 25 de sedinte de radioterapie, mai putin cele 2 zile de weekend cand faceam pauza.

Sedinta presupunea aproximativ 10 minute de stat nemiscata pe o masa iar deasupra mea se miscau diverse lumini si se auzeau sunete asemanatoare cu cele de la CT.
Auzisem in Romania de la alte paciene ca inainte de radioterapie se face un fel de tatuaj pentru a marca zona ce trebuia tratata. Mi s-a parut dubios ca apoi ramai cu tatuajul ala dar ma rog...aici nu a fost cazul, semnele erau facute cu un marker si daca se mai lua de la o sedinta la alta, asistentele il improspatau ca sa fie vizibil.

In prima zi de radioterapie mi s-a facut instructajul si mi s-au dat instructiuni scrise in engleza si in romana.
Pe toata perioada tratamentului trebuia sa nu beau si sa nu fumez, sa nu consum citrice, sunatoare, mancaruri picante sa nu fac baie in cada si sa nu aplic sapun sau gel de dus pe zona iradiata. 
De asemenea, era interzisa expunerea la soare si sa recomanda folosirea de haine cu protectie solara. Mi-am luat un asemenea tricou, sunt acelea pe care le folosesti la mare sau daca faci sporturi pe apa. Nu l-am folosit pentru ca eu am facut radioterapia toamna in Viena cand soarele abia daca isi face simtita prezenta.
Cea mai enervanta indicatie, dar cred ca si cea care m-a scapat de arsuri si iritatii a fost faptul ca trebuia sa aplic de 6 ori pe zi o compresa umeda pe zona iradiata inclusiv pe zona de sub san. 

Am sa va inserez oricum o fotografie pentru exemplificare si fotografie cu instructiunile insa pe scurt trebuia sa un compresa cu apa rece, sa o storc bine si sa o tin timp de un minut pe zona iradiata. Asta faceam de cand ma trezeam si pana ma culcam, de 6 ori. Practic impartisem timpul in 6 si cam la 2 ore eu trebuia sa aplic compresa.



Era un pic incomod pentru ca daca voiam sa plec undeva si sa stau mai mult de 2 ore, trebuia sa iau compresa cu mine, sa ma duc la baie si sa o aplic...ce sa zic...de vis :))
In timpul saptamanii nu aplicam nici o crema insa sambata si duminica de 2 ori pe zi, dupa aplicarea compresei aplicam si crema Bepanthen in strat subtire pe toata suprafata iradiata.



Cam astea erau instructiunile, mergeam in fiecare zi, stateam 10 minute nemiscata pe masa aceea, aplicam compresele de 6 ori pe zi si in weekend aplicam crema de 2 ori pe zi. 
Cu aceste indicatii nu am avut deloc arsuri.



Intr-adevar pielea incepuse sa se inroseasca pe masura ce inaintam cu sedintele, incepeam sa simt caldura atunci cand aplicam compresele insa nu s-a pus niciodata problema ca sa ma usture sau sa fie precum arsurile solare.
La sfarsitul radioterapiei aveam un fel de romb mare pe sanul iradiat rosu si mai inchis la culoare ca un bronz insa in jumatate de an-un an s-a atenuat si nu se mai vede.
Singurul efect care inca a ramas dupa radioterapie a fost faptul ca s-a intarit un pic siliconul de la implanul mamar si este mai tare decat celalalt.
Medicii m-au avertizat in legatura cu acest lucru, se asteptau ca implantul mamar sa fie oarecum afectat de radioterapie.
Efecte secundare notabile nu au fost, nu m-am simtit rau, poate un pic obosita, o tuse slaba insa nu stiu daca avea legatura cu radioterapia, eram si foarte speriata si cred ca citisem undeva ca e posibil sa ai senzatia de tuse. In plus, in timpul celor 10 minute in care stateam nemiscata ma rugam sa nu tusesc si sa stric tot.

Cam aceasta a fost experienta mea cu radioterapia
Daca aveti intrebari si daca va pot fi de folos cu experienta mea va astept impresiile in comentarii. 

You Might Also Like

7 comentarii

  1. bună, am citit jurnalul tău și sigur va fi de folos unei fete de 34 de ani cu retard mental si ...același diagnostic oncologic. sunt psihologul centrului rezidențial unde beneficiază de servicii sociale și mă gândeam cum putem s-o ajutăm mai bine.... faptul că ai fost curajoasă și ai reușit să rezolvi problema ne dă mari speranțe! felicitări și multă sănătate pe viitor! toate cele bune!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, la fel si pacientei dvs. Nu este un diagnostic usor insa toate problemele pot fi depasite. Dupa terminarea tratamentului am decis si eu sa vorbesc cu un psiholog pentru ca abia atunci m-am simtit coplesita cand facusem tot ce trebuia facut pentru a ma vindeca insa a ramas o teama ca totul ar putea reveni. Teama aceea cred ca nu va disparea niciodata insa am luat decizia sa traiesc fiecare clipa cu intensitate si sa ma bucur de tot ce are viata de oferit.

      Ștergere
  2. Bună, am trecut și eu exact prin ce ai trecut și tu, am o întrebare... După radioterapie a început să te doară mâna și operația? Înainte de radioterapie am fost la kinetoterapie și masaj totul era ok după ședințele de radioterapie am început să am mici probleme, doctorul a spus să fac din nou gimnastică, alimentația este normală sau nu mănânci anumite alimente? Mulțumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, din pacate am vazut comentariul dvs prea tarziu. Am avut ceva probleme cu mana dupa radioterapie, am fost la medic si mi-a spus ca ar fi artrita, din fericire s-a ameliorat si a disparut in timp. Am continuat sa fac automasaj limfatic si cand am avut ocazia am fost si la masaj. In urma sarcinii mi s-a umflat mana si mi-am luat o manusa dar si-a revenit. Chiar zilele acestea am facut cateva sedinte de masaj si persoana care imi face masajul mi-a spus ca mana arata foarte bine, este un pic mai umflata decat cealalta dar nu foarte mult. Nu tin regim, am alimentatie normala, in schimb nu beau deloc alcool. Multa sanatate va doresc!

      Ștergere
  3. Mulțumesc,toate sfaturile au fost de mare ajutor având în vedere că sunt la a treia sedinta de chimioterapie si mai am 5 sedinte.Multa sănătate și bravo pt curaj.

    RăspundețiȘtergere
  4. Mulțumesc din suflet, eu am terminat 8 sedinte de chimio si ma pregatesc de radioterapie.Sfaturile tale sunt mana cerească 🙏

    RăspundețiȘtergere

Popular Posts

Like us on Facebook